meta

Nya drönarregler från och med den 1 januari 2021

För att underlätta utvecklingen av drönare och samtidigt behålla den höga säkerheten i takt med att trafiken ökar, gäller nya drönarregler från och med den 1 januari 2021. Reglerna blir gemensamma inom hela EU och gäller inte drönare som flyger inomhus.

De nya reglerna ligger relativt nära Sveriges nuvarande regler, men drönare får olika indelning beroende på risknivå för flygningen. Alla drönare indelas i öppen, specifik eller certifierad kategori. Precis som tidigare finns några grundregler som alltid gäller vid drönarflygning:

  • Det behövs särskilt tillstånd för att få flyga utom synhåll och högre än 120 meter över marken, utom när det flyger över ett hinder.
  • Man får inte flyga på ett sätt som utgör en risk för andra luftfartyg, människor, djur, miljö eller egendom.

Vi har tagit fram en digital guide för att göra det enklare för dig som har tänkt att använda drönaren, det vill säga flyga och/eller är ansvarig för drönaren, att veta vad som kommer gälla när de nya reglerna träder i kraft.

Förändringarna i korthet

Varje flygning har en ansvarig operatör

Vid all flygning med drönare måste det finnas en ansvarig operatör, en så kallad drönaroperatör. Operatören ansvarar för att flygningen genomförs på ett säkert sätt och att fjärrpiloten som utför flygningen har rätt kompetens. 

Operatören ska registrera sig hos Transportstyrelsen och kan vara antingen en person eller ett företag. Vid registrering tilldelas operatören ett specifikt operatörsnummer, ett så kallat operatörs-ID, och drönare som kräver operatörsregistrering ska alltid vara märkta och programmerade med operatörs-ID när detta är möjligt. En operatör kan ansvara för flera fjärrpiloter.

Den som flyger drönaren är en fjärrpilot

Den som flyger drönaren är en så kallad fjärrpilot. Beroende på hur drönaren ska flygas och användas kommer den att delas in i en av följande tre kategorier:

  • öppen
  • specifik
  • certifierad.

För att få flyga inom dessa kategorier kräver det att fjärrpiloten har ett giltigt behörighetsbevis. Beviset får man genom att utbilda sig och genomför ett teoriprov som motsvarar den kategori som flygningen avser.

Det finns dock undantag där flygningar inte kräver ett behörighetsbevis. Det kan till exempel vara när drönaren

  • är en leksak
  • väger under en specifik vikt.
Lantmäteriet logo

Tillstånd för drönare

För drönare under 25 kg krävs inga tillstånd från Transportstyrelsen så länge man flyger inom synhåll, max 120 meter över marken utom över hinder, och inte över folksamlingar (i de nuvarande reglerna gäller att man måste söka tillstånd för alla drönare över 7 kg). Dessa drönare omfattas av den öppna kategorin. Däremot kan tillstånd från andra krävas, som från Lantmäteriet för spridningstillstånd av bild och film, eller från den lokala flygtrafikledningen vid närmsta flygplats för flygning inom kontrollzon.

För drönare över 25 kg, och/eller som man vill flyga utom synhåll, högre än 120 meter och i närheten av människor måste man söka tillstånd hos Transportstyrelsen. Dessa drönare omfattas av antingen den specifika eller certifierade kategorin.

Tillstånd för bildspridning

 En ny lag (2016:319) och förordning (2016:320) om skydd för geografisk information har trätt i kraft sedan 1 maj 2016. Regleringen innebär förändringar vad gäller tillstånd för lagring och spridning av geografisk information, samt att ansvarsområden övergått från Försvarsmakten till Lantmäteriet. Bland annat utgår kravet på databastillstånd. Dessutom begränsas kravet på spridningstillstånd för landgeografisk information. Spridningstillstånd kommer i fortsättningen enbart behövas för information som inhämtats från luftfartyg genom fotografering eller liknande registreringar. Syftet med detta krav på tillstånd, är att i möjligaste mån undvika skada för totalförsvaret. 
Drönarkartan LFV

Luftfartsverkets drönarkarta

Denna karta är en specialgjord karta för flygare av obemannade luftfartyg, på engelska ”Remotely Piloted Aircraft Systems” (RPAS) men även benämnt UAS, UAV, drönare, drones etc. Avsikten är att underlätta för RPAS-flygare att avgöra var de kan flyga utan att störa ordinarie flygtrafik. Kartan är en enkel interaktiv karta som är en spegling av AIP-data. Använd alltid denna om du känner dig osäker på det område där du befinner dig eller när du planerar en flygning.

Pitchup Utbildning

Utbildning

Pitchup erbjuder kurser och utbildning för blivande och aktiva UAS-operatörer. Vi erbjuder allt från grundläggande flygutbildning till avancerade utbildningar, allt för att höja säkerheten både för operatörer och omgivning. 

Pitchup Utbildning
Varukorg
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla